Выход из круговорота кармы
10 января 2016г.
Бад Антогаст, Германия
(Ниже приводится продолжение беседы Сила внутренней безмятежности)
Как человеку на самом деле проверять свои эмоции и быть осознанным? И когда эмоции задеты, то что делать?
Шри Шри Рави Шанкар: Да, если ваши эмоции задеты, то позвольте им быть задетыми настолько на сколько возможно. Знаете, здесь нет ничего такого, что называется состраданием. В высшем знании сострадание – это глупость. Почему? Вы можете испытывать сострадание только по отношению к кому-то другому, кто не является вами. Предположим, ваша рука поранена, вы же не говорите: “Я испытываю сострадание по отношению к моей руке”. Разве вы когда-нибудь так говорите? Когда вы говорите, что все являются частью вас, тогда где тогда место состраданию? Хорошо, вас обидели. То, что вы обиделись произошло из-за вашей глупости. Помажьте бальзамом и забудьте об этом.
Когда вы обижаетесь – это ваша карма. Должно быть, вы обидели кого-то когда-то, и теперь это возвращается назад. Ничто не происходит без причины. Это высшее знание.
Поэтому некоторые Мастера всегда будут говорить, что если вы страдаете, то это не из-за кого-то, это только из-за вас самих. Лучше страдайте сами и избавьтесь от этого.
А вместо этого если вы говорите: “Этот человек ответственен за мои страдания”, тогда вы создаете еще больше кармы и несете ее в свою следующую реинкарнацию. Но если вы говорите: “Мои страдания возникли из-за меня, и я принимаю эту карму на себя”, тогда вы становитесь свободными.
Если вы говорите: “Мои страдания возникли из-за такого-то человека”, то это будет продолжать эту карму, потому что это впечатление будет продолжать находиться в вашем уме. Почему вы не заглядываете внутрь себя? Почему вы не двигаетесь дальше? Почему вы держитесь за событие в прошлом и обвиняете другого человека в своей карме? Если вы делаете это, тогда вы будете продолжать быть несчастным.
Гурудэв, я чувствую, будто попал в тупик, и это такое разочарование. Что мне делать?
Шри Шри Рави Шанкар: Это ваша карма, никто не может вам помочь. Просто поймите это – никто не может вам помочь, конец. Вы пытаетесь найти способ как избежать, но здесь нет выхода. Я вам не скажу. Почему я должен вам говорить? Вы уже сказали, что это тупик, так будьте мертвым и страдайте! (игра слов в английском: тупик= dead end (досл. мертвый конец).
Когда мастер отвечает таким образом, посмотрите, что происходит: внезапно возникает свобода и вы попадаете в пространство “Ого!” Пространство полной свободы, в котором ничего не надо делать. Там нет делания, там нет эго, там нет желания, а интеллект, который пытается найти выход, тоже заморожен.
Не знаю, делали ли они (Мастера в прошлом поколении) это сознательно или нет, но они всегда делали это подобным способом. Вы должны были запереть свой интеллект на замок. Он часто говорил это на хинди: “Заприте свой интеллект и сидите. Не позволяйте своему интеллекту выскочить ". Я вам говорю, люди, вы бы не выжили в такой обстановке. Реально сложно было бы выжить даже один день. Сейчас у нас нет никого из того поколения. Они все принадлежали старшему поколению, и человек даже не мог понять их. Это то, что Дипак Чопра говорил мне: “Ох, я не могу понять этого человека, он вообще лишен сострадания. Нет даже капли сострадания?»
Я ответил ему: «Не воспринимай это так, как будто у этого человека нет сострадания, в противном случае ты сойдешь с ума. По крайней мере, сохрани свой ум».
Дипак Чопра рассказывал мне об одном случае. Как то он сидел с Махариши и с ними также был еще один человек. Спустя какое-то время этот человек поднялся и вышел. Спустя всего несколько минут после его ухода кто-то пришел и сказал Махариши, что когда тот человек переходил дорогу, его сбил грузовик и он умер на месте. Когда эти новости дошли до Махариши, он просто в течение пяти секунд сохранял молчание, а потом принялся за свою работу. Он не вышел, чтобы посмотреть, или не начал спрашивать, что произошло – ничего подобного. Он начал продолжать свою работу. Дипак сказал, что он был настолько шокирован этим происшествием.
Я сказал ему: «Слушай, тебе не нужно судить человека за непроявление сострадания. Почему тут должно было быть сострадание? Когда ты стрижешь ногти, ты же не говоришь: «Ох, я стригу свои ногти». Точно так же множество людей рождаются здесь каждый день и каждый день умирают. И мы приходили сюда тысячи раз и мы сделали так много всего. Когда рассматриваешь жизнь с более широкой перспективы, тогда видишь совершенно другую картину».
Как раз перед приездом сюда я разговаривал с одной учительницей, потерявшей своего мужа, который тоже был учителем “Искусства Жизни”. Я просто подождал один день прежде, чем поговорить с ней, а люди говорили: “Гурудэв, поговори с ней, поговори с ней”.
Я ответил: “Нет, пусть она побудет в скорби один день, пусть проведет похороны и тогда я с ней поговорю”. И сегодня я с ней поговорил. Знаете, она настолько цельная, никаких причитаний: “Почему это со мной произошло” и все такое. Она говорила совсем обычно и сказала: “Я хочу приехать и встретиться с Вами, Гурудэв”.
Я сказал: “Да, приезжай”. Это красота на этом духовном пути. Этот духовный путь дает вам так много внутренней силы, что вы в состоянии со всем справиться. И это не значит, что несчастья придут ко всем, нет! Это не так. Здесь, в “Искусстве Жизни” все ваши желания исполняются, разве не так? Что бы вы ни пожелали, все исполняется. О чем бы вы ни подумали, происходит практически сразу же. В каких-то местах такого нет. Иногда я задумываюсь, не делаем ли мы своих собственных людей более слабыми и жадными из-за этого.
Как Вам узнать, кто Ваш истинный ученик?
Шри Шри Рави Шанкар: Мне все равно. Зачем мне знать, истинный ли кто-то или нет? Если они искренни, то они будут двигаться вперед. Если они не искренни, то они потерпят неудачу, потому что ничей интеллект не находится под их собственным контролем.
Зачем кому-то в ком-то сомневаться, искренни ли они или нет? В моих глазах все хорошие, а если они совершают что-то плохое, тогда они определенно потерпят неудачу, но снова возвратятся назад. Это очень простая математика.
Мне ничего не нужно ни от какого ученика. Если они движутся вверх – очень хорошо, если они не движутся, то пусть держат ответ. Поймите, даже ответ за свои действия делает их лучше и сильнее. Знаете, я никогда не иду никого утешать: “Ох, бедняжка, мне очень жаль”. У вас есть проблема? Ладно, хорошо, решите ее!
Это сокровенное знание, не для высказывания для широких масс. Оно для того, чтобы заставить человека понять, как двигаться в знании, и как двигаться по духовному пути.Итак, существует очень много путей.
Перевод и редакция: Аня Рыбальченко (Таллинн), Тимофей Слюсарев (Хабаровск).
The Way Out of the Cycle of Karma
January 10th, 2016
Bad Antogast, Germany
(Below is the continuation of the post The Power Of Inner Stillness)
How does one actually keep a check on their emotions and be aware? And when one's emotions are shaken, what to do?
Sri Sri Ravi Shankar: Yes, if your emotions are shaken, let it be shaken as much as it can be. You know, there is nothing called compassion here. In higher knowledge, compassion is stupidity. Why? You can be compassionate only to somebody else, who is not you. Suppose your hand got hurt , you don't say, I am so compassionate towards my hand. Do you ever say that? When you say that everyone is part of you, where is compassion there? Okay, you got hurt, it's because of your own foolishness you got hurt. Put some ointment and forget about it.
When you get hurt, it's your karma. You must have hurt somebody sometime and so you got it back now. Nothing happens without a reason. This is the highest knowledge.
When you get hurt, it's your karma. You must have hurt somebody sometime and so you got it back now. Nothing happens without a reason. This is the highest knowledge.
So, some Masters will always say that if you are suffering, it's not because of somebody, it's because of you only. You better suffer and get rid of it.
Instead of that, if you say, "That person is responsible for my suffering", then you are making more karma and carrying it on to the next lifetime. But if you say, "My suffering is because of me, and I take ownership of the karma", then you become free.
Saying, "My suffering is due to that person", will continue the karma because that impression will be there in your mind. Why are you not looking inside? Why are you not moving on? Why are you holding onto an event of the past and blaming the other person for your karma? If you do this then you will continue to be miserable.
Instead of that, if you say, "That person is responsible for my suffering", then you are making more karma and carrying it on to the next lifetime. But if you say, "My suffering is because of me, and I take ownership of the karma", then you become free.
Saying, "My suffering is due to that person", will continue the karma because that impression will be there in your mind. Why are you not looking inside? Why are you not moving on? Why are you holding onto an event of the past and blaming the other person for your karma? If you do this then you will continue to be miserable.
Gurudev, I feel like I have reached a dead end and it is so frustrating. What should I do?
Sri Sri Ravi Shankar: That's your karma, nobody can help you. Just understand this (indicating the way the ancient masters dealt with their disciples, as he responds in a similar manner) nobody can help, finished. You are trying to find an escape, but there is no way. I will not tell you. Why should I tell you? You said already it is a dead end, so be dead and suffer!
When a master responds in such a way, see what happens: suddenly freedom arises and you get into a 'Wow' space. A space of total freedom where there is nothing to be done. There is no doer ship, there is no ego, there is no desire and the intellect which is trying to find a way out is also frozen.
I don't know whether they (Masters in the previous generation) consciously did it or not, but they always did it this way. You would have to lock your intellect up. He used to also say this in Hindi many times, "Lock your intellect and sit. Don't let your intellect wag out". I tell you, you people would not survive in such an atmosphere. Survival for even one day is really difficult. We don't have anybody of that generation now. They were all from the older generation, and one could not even understand them. That is what Deepak Chopra was telling me, "Oh, I can't understand this man, he has no compassion. Not a drop of compassion?"
I said, "Don't see it as though this person does not have compassion, otherwise your mind will go crazy. At least you save your mind".
When a master responds in such a way, see what happens: suddenly freedom arises and you get into a 'Wow' space. A space of total freedom where there is nothing to be done. There is no doer ship, there is no ego, there is no desire and the intellect which is trying to find a way out is also frozen.
I don't know whether they (Masters in the previous generation) consciously did it or not, but they always did it this way. You would have to lock your intellect up. He used to also say this in Hindi many times, "Lock your intellect and sit. Don't let your intellect wag out". I tell you, you people would not survive in such an atmosphere. Survival for even one day is really difficult. We don't have anybody of that generation now. They were all from the older generation, and one could not even understand them. That is what Deepak Chopra was telling me, "Oh, I can't understand this man, he has no compassion. Not a drop of compassion?"
I said, "Don't see it as though this person does not have compassion, otherwise your mind will go crazy. At least you save your mind".
Deepak Chopra was telling me about one incident. He was sitting with Maharishi, and there was this other person also sitting with them. After some time this person got up and left. Just a few minutes after he left, someone came and told Maharishi that the man while crossing the road was hit by a truck and died on the spot. When that news came to Maharishi, he just kept quiet for five seconds and then started doing his own work. He didn't go out and see, or ask what happened, nothing. He started continuing with his own work. Deepak said that he was so shocked with this incident.
I told him, "Look, you need not judge a person as having no compassion Why should there be compassion? When you cut your nails you don’t say, "Oh I am cutting my nails". Like that many people are being born here every day and many are dying every day. And we have come here thousands of times and we have done so many things. Seen life from a bigger angle, then you see a completely different picture".
I told him, "Look, you need not judge a person as having no compassion Why should there be compassion? When you cut your nails you don’t say, "Oh I am cutting my nails". Like that many people are being born here every day and many are dying every day. And we have come here thousands of times and we have done so many things. Seen life from a bigger angle, then you see a completely different picture".
Just before coming here, I spoke to one teacher who just lost her husband who was also an Art of Living teacher. I just waited one day before speaking to her and people said, "Gurudev, talk to her, talk to her".
I said, "No, let her be in grief for a day, let her do the funeral and then I'll talk to her". So, today, I spoke to her. You know, she is so solid with no wailing, "Why did this happen to me", and blah, blah, blah. She was talking very normally and she said, "I want to come and see you Gurudev".
I said, "Yes, come". That is the beauty in the path. The path gives so much inner strength to you, that you are able to manage. It's not that misery will come to everybody (and so you need inner strength), no! It's not like that.. Here, in The Art of Living all your desires get fulfilled, isn't it? Whatever you wish for gets fulfilled. Whatever you think happens almost immediately. In some places, that is not the case. Sometimes I wonder whether we are making our own people weaker and greedier in this sense.
I said, "No, let her be in grief for a day, let her do the funeral and then I'll talk to her". So, today, I spoke to her. You know, she is so solid with no wailing, "Why did this happen to me", and blah, blah, blah. She was talking very normally and she said, "I want to come and see you Gurudev".
I said, "Yes, come". That is the beauty in the path. The path gives so much inner strength to you, that you are able to manage. It's not that misery will come to everybody (and so you need inner strength), no! It's not like that.. Here, in The Art of Living all your desires get fulfilled, isn't it? Whatever you wish for gets fulfilled. Whatever you think happens almost immediately. In some places, that is not the case. Sometimes I wonder whether we are making our own people weaker and greedier in this sense.
How would you know who is your true disciple?
Sri Sri Ravi Shankar: I don't care. Why should I know if someone is true or untrue? If they are truthful, they will move up. If they are untruthful, they will fall down because nobody's intellect is in their control.
Why should anyone doubt anybody, whether they are true or false? In my eyes, everybody is good, and if they do something wrong, they are definitely going to go down, but they will come back up again. It's very simple mathematics.
Why should anyone doubt anybody, whether they are true or false? In my eyes, everybody is good, and if they do something wrong, they are definitely going to go down, but they will come back up again. It's very simple mathematics.
I don't need anything from any disciple. If they move up, very good, if they don't, let them face the music. See, even facing the music makes them good and stronger. You know, I never go to console anyone, "Oh, I am so sorry, you poor thing". You have a problem? Okay, good, deal with it!
This is intimate knowledge, not to be spoken out to the masses. This is to make one understand how to move in the knowledge, and how to move in the path. So there are very many ways.
This is intimate knowledge, not to be spoken out to the masses. This is to make one understand how to move in the knowledge, and how to move in the path. So there are very many ways.
Комментариев нет:
Отправить комментарий