Компания Истины
21 мая 2015г.
Бангалор, Индия
(Ниже приводится продолжение беседы То, что мы не можем изменить)
Говорится: “Trikaalabadhit tat Satyam” (Истина – это то, что находится за пределамитрех фаз времени). Но кажется то, что произошло в прошлом, оказывает свое влияниена настоящее. И кажется, что то, чего не существует в настоящем, тоже оказываеткакой-то эффект на жизнь. Тогда как мы можем понять истину, которая находится заэтими тремя фазами времени?
Шри Шри Рави Шанкар: Просто подумайте – ответ кроется в самом вопросе, который высейчас задали. Ситуации постоянно изменяются, все время, а истина – это не то, чтоменяется со временем. Люди тоже со временем меняются. И эти изменения постоянно, всевремя оказывают влияние и действуют друг на друга. Существует взаимоотношение междупричиной и действием или воздействием. Ситуация, происходящая сечас, становитсяпричиной другой ситуации, которая произойдет в будущем. Когда следующая ситуацияпроисходит в будущем, она тоже становится причиной для возникновения какой-то другойситуации. Именно поэтому это называется причина и следствие. Весь мир соединен черезэтот принцип. Поэтому если вы рассматриваете все происходящее через эту перспективувоздействия, тогда, без сомнения, это правда. Но взятые отдельно сами по себе - к ним нельзяотносится как к истине (поскольку они постоянно меняются от причины к следствию, и сновак причине и т.д.).
Гурудэв, в комментариях к “Ишавасья Упанишадам” Вы упомянули, что человекможет преодолеть и выйти за пределы смерти с помощью Авидьи (Avidya - глубокогознания материального творения через эмпирическую и практические истины инаблюдения). Что это означает?
Шри Шри Рави Шанкар: Вам нужно прослушать все комментарии к “ИшавасьяУпанишадам”, где я объяснил это детально. Я ничего не оставил не охваченным.
Когда вы заболеваете, тогда вам нужна помощь Аюрведы, вы можете приниматьопределенные препараты и процедуры, чтобы вылечить себя от этого заболевания. Именнопоэтому говорится, что с помощью науки Авидьи человек может преодолеть смерть и выйтиза ее пределы. Такие науки, являющиеся неотъемлемой составной частью Авидьи – это,например, Аюрведа, Джьотиш (ведическая астрология) и йога и т.д.
Таким образом, с помощью Авидьи вы можете преодолеть смерть, а затем, приобретя Видью(здесь в значении тонкого трансцендентального знания) вы можете двигаться по направлениюк бессмертию. Когда вы становитесь здоровым, вы можете погрузиться глубже в медитациюи познать тонкую истину, стоящую за этим.
Именно поэтому люди часто сначала практикуют йогу и пранаямы, чтобы полностьюизбавиться от болезней. Итак, познав Авидью, они могут преодолеть смерть, но многиеостанавливаются на этой стадии и не развиваются дальше. Они не двигаются к следующемушагу – что означает получение Видьи – знания Высшего Я; трансцендентального знания.
Вам следует послушать “Аштавакра-гиту” и погружаться глубже в знание о Высшем Я. Болееглубокое погружение в знание Высшего Я может привести вас к бессмертию. Вот что этозначило. Авидья может помочь сделать тело здоровым и привнести счастье в ум, но именноВидья дает вам эту глубокое и конечное осознание, что “Я - повсюду, я – вечен. Я – не этотело; я – намного больше, чем это”.
Эта реализация может прийти только через Видью и она происходит только через садхану(духовные практики) и милость.
Гурудэв, я оказался перед дилеммой – продолжать работать здесь в Индии или принятьпредложение о работе в Торонто. Пожалуйста, посоветуйте, что делать.
Шри Шри Рави Шанкар: Видите ли, нет смысла задавать мне такие личные вопросы, как«Куда мне поехать?», «Что мне есть?» «Где мне нужно работать?» и т.д. Простопомните – выбор ваш, а благословение мое. Мои благословения всегда с вами. Но я немогу начать решать все за всех. От природы вы все получили в качестве благословения мозг,так используйте его для принятия решений – а я дам вам свои благословения.
Если вы находите для себя сложным принятие решений, тогда я предлагаю ваммедитировать. Вы приехали в правильное место. После медитации ваш ум становитсяуспокоенным, радостным и все замешательство исчезает, и к вам приходит большеясности. После этого, какое бы решение вы не приняли, просто идите вперед и следуйтеему от всего сердца.
Гурудэв, я регулярно выполняю свою Садхану, посещаю Сатсанг и также делаю Севу.Тем не менее, бывает очень часто в жизни так, что я не могу принять правильныхрешений. Почему это происходит?
Шри Шри Рави Шанкар: Посмотрите, есть две основные причины, почему вы не всостоянии принимать решения.
1. Когда в желании присутствует лихорадочность или жадность. Тогда вы находитесложным принятие решений.
2. Когда в вас есть какой-то страх, тогда вы тоже не в состоянии принять правильныерешения. Ум застревает между жадностью и страхом, благодаря чему мы остаемся взамешательстве.
Поэтому просто избавьтесь от этого страха и жадности. Вот и все!
Гурудэв, во многие инциденты или истории, расказанные в “Рамаяне” и “Махабхарате”сложно поверить. Например, действительно ли Господь Хануман перепрыгнул черезогромный океан? Являются ли эти истории реальными, воображением поэта илипросто литературными метафорами, обозначающими какой-то более глубокий смысл?Как нам это понимать?
Шри Шри Рави Шанкар: Даже сегодня есть люди, которые проплывают на парусникевокруг всего мира, разве не так? Если люди сегодня могут проплыть вокруг всего мира, выдумаете, что кто-нибудь не мог сделать это в древности? Все возможности существуют.
Также говорится, что Господь Хануман отдыхал на камнях то тут, то там. Поэтому возможно,что он мог перепрыгнуть огромную поверхность океана. Обезьяны очень даже способныпрыгать и вы никогда не можете предугадать, куда она пойдет или прыгнет в следующий раз.
Гурудэв, в нашей традиции есть “Рудра Пуджа” и “Вишну Пуджа”, но почему мы непрактикуем “Брахма Пуджу” (восхваление Господа Брахмы)?
Шри Шри Рави Шанкар: Ну, потому что задание Господа Брахмы по созданию этогоТворения завершено (смех). Господь Брахма присутствует в Господе Шиве, и Господь Брахматакже присутствует в Господе Вишну. Он (Господь Брахма) обитает во всем. Поэтому когдавы поклоняетесь Господу Вишну, вы также поклоняетесь Господу Брахме. Смысл этого –видеть Одно Божественное во всем и во всех, а также видеть всех и всë как частьБожественного. В этом смысл.
Есть такой термин Brahmavadin. Одно – это Господь Брахма, другое – это Брахман (неимеющее формы, всепроникающее Единое Сознание или Божетсвенность). Не путайте этидва понятия. Нет таких Пуджа-ритуалов, которые бы проводились для Брахмана, котороеявляется Параматмой или Единой Божественностью. Вы можете только созерцать имедитировать на Брахмана. Чтобы предотвратить замешательство, возникающее у людеймежду Господом Брахмой и Брахманом, и не относится к не имеющей формыБожественности как к объекту или божеству преклонения, наши предки описали многоразличий между Господом Брахмой и Брахманом.
Перевод и редактирование: Аня Рыбальченко (Таллинн), Тимофей Слюсарев (Хабаровск).
The Company Of The Truth
May 21st, 2015
Bangalore, India
Below is a continuation of post The Things We Cannot Change)
It is said, “Trikaalabadhit tat Satyam” (Truth is that which is beyond the three phases of time). But whatever has happened in the past does seem to have an effect on the present. And whatever does not exist in the present also seems to have some effect on life. Then how can we understand Truth to be beyond the three phases of time?
Sri Sri Ravi Shankar: Just think – the answer is hidden in the very question you have asked now. Situations keep changing all the time, and Truth is not that which changes with time (meaning: Truth stands the test of time). People also change with time. And these changes keep affecting and influencing one another all the time.
There is a relationship between the cause and the action or effect. A situation that happens now becomes the cause of another situation in the future. When that next situation happens in the future, that too becomes the cause of some other situation to happen. That is why it is called as cause and effect. The entire world is connected through this principle. So if you see everything that is happening through this perspective of effect (after effect), then it is indeed true. But individually by itself, they cannot be treated as the Truth (since it continuously changes from cause to effect to cause again, and so on).
There is a relationship between the cause and the action or effect. A situation that happens now becomes the cause of another situation in the future. When that next situation happens in the future, that too becomes the cause of some other situation to happen. That is why it is called as cause and effect. The entire world is connected through this principle. So if you see everything that is happening through this perspective of effect (after effect), then it is indeed true. But individually by itself, they cannot be treated as the Truth (since it continuously changes from cause to effect to cause again, and so on).
Gurudev, in the discourse on the Ishavasya Upanishad, you have mentioned that one can overcome and go beyond death through Avidya (deep knowledge of the material Creation through empirical or practical truths and observations). What does this mean?
Sri Sri Ravi Shankar: You should listen to the complete discourse on the Ishavasya Upanishad, where I have explained this in detail. I have not left out anything.
See, when you fall ill then with the help of Ayurveda, you can take specific medicines and procedures to cure yourself of that disease. That is why it is said that by the science of Avidya one can overcome death and go beyond it. Such sciences are an integral part of Avidya – like Ayurveda, Jyotish and Yoga, etc.
So with the help of Avidya, you can go beyond death, and then by obtaining Vidya (here meaning the subtle transcendental knowledge) you can move towards immortality. Once you become healthy, you are able to go deeper in meditation and discover the subtle underlying truth.
So with the help of Avidya, you can go beyond death, and then by obtaining Vidya (here meaning the subtle transcendental knowledge) you can move towards immortality. Once you become healthy, you are able to go deeper in meditation and discover the subtle underlying truth.
This is why people often practice Yoga and Pranayama first, to be completely free of all diseases. So by knowing Avidya they can overcome death, but many often stop at that very stage and do not progress further. They do not move to the next step – which is to gain Vidya, that is the knowledge of the Self; the transcendental knowledge.
You should listen to Ashtavakra Gita and go deeper into Self-knowledge. Going deeper into Self-knowledge can take you to immortality. This is what is meant. Avidya can help in making the body healthy and bring happiness to the mind, but it is Vidya that gives you this deep and ultimate realization that “I (alone) am everywhere, I am eternal. I am not the body; I am far greater than all this”.
This realization can come only through Vidya and it happens only by sadhana (spiritual practices) and by grace.
This realization can come only through Vidya and it happens only by sadhana (spiritual practices) and by grace.
Gurudev, I am in a dilemma whether to continue working here in India, or take up a job offer that I have in Toronto. Please advise.
Sri Sri Ravi Shankar: See, there is no point in asking me these personal questions, such as, “Where should I go?” “What should I eat?” “Where should I work?” etc. Just remember this – the choice is yours and blessings are mine. My blessings are always there. But I cannot go on deciding things for everybody. You have all been blessed by nature with a brain, so use that to make your choices – and I will give you my blessings.
If you find it difficult to make choices, then I suggest you meditate. You have come to the right place. After meditation, the mind becomes settled, joyful, and all confusion disappears and you get more clarity. After that whatever decision you take, just walk ahead and follow it whole-heartedly.
If you find it difficult to make choices, then I suggest you meditate. You have come to the right place. After meditation, the mind becomes settled, joyful, and all confusion disappears and you get more clarity. After that whatever decision you take, just walk ahead and follow it whole-heartedly.
Gurudev, I do my sadhana regularly, attend satsang and do seva also. Yet there are many times in life when I am unable to make proper decisions. Why does this happen?
Sri Sri Ravi Shankar: See, there are two main reasons why you are unable to take decisions.
1. When there is some feverishness of desire attached to it; or there is some greed. Then you find it difficult to take a decision
2. When there is some fear in you, then also you are not able to take proper decisions. The mind gets stuck in between greed and fear, due to which we remain in confusion
So just get rid of the fear and the greed. That’s it!
1. When there is some feverishness of desire attached to it; or there is some greed. Then you find it difficult to take a decision
2. When there is some fear in you, then also you are not able to take proper decisions. The mind gets stuck in between greed and fear, due to which we remain in confusion
So just get rid of the fear and the greed. That’s it!
Gurudev, many incidents or stories narrated in the Ramayana and the Mahabharata seem difficult to believe. For example, did Lord Hanuman really jump across the vast ocean? Are these real stories, a poet’s imagination or just literal metaphors indicating some deeper meaning? How do we understand this?
Sri Sri Ravi Shankar: See, even today you have people who are sailing around the world. Isn’t it? If people can sail around the world today, do you not think someone could have also done it in those ancient days? All possibilities exist.
It is also said that Lord Hanuman rested on the rocks here and there. So it is possible that he could have jumped the vast length of the ocean. Monkeys are very able in jumping, and you can never tell where it will go or where it will jump next.
It is also said that Lord Hanuman rested on the rocks here and there. So it is possible that he could have jumped the vast length of the ocean. Monkeys are very able in jumping, and you can never tell where it will go or where it will jump next.
Gurudev, we have the Rudra Puja and Vishnu Puja in our tradition, but why is it that we do not have any practice of Brahma Puja (worship of Lord Brahma)?
Sri Sri Ravi Shankar: Well, that is because Lord Brahma’s task of creating the Creation is over (laughter). Lord Brahma is present in Lord Shiva, and Lord Brahma is also present in Lord Vishnu. He (Lord Brahma) resides in everything. So when you worship Lord Vishnu, you are also worshipping Lord Brahma. The essence is to see that One Divinity in everyone and everything, and to also see everyone and everything as a part of the Divine. This is the point.
There is a term called as Brahmavadin. One is Lord Brahma, the other is the Brahman(the formless, eternal, all-pervading One Consciousness or Divinity). Do not confuse the two. There are no puja rituals to be done for the Brahman, that is the Paramatma or the One Divinity. You can only contemplate and meditate upon the Brahman. In order to prevent people from getting confused between Lord Brahma and the Brahman and treating formless Divinity as an object or deity of worship, our ancestors may have made a distinction between Lord Brahma and the Brahman.
Комментариев нет:
Отправить комментарий