Индия – страна многообразия
27 января 2015г.
Бангалор, Индия
(Ниже приводится продолжение беседы Никогда не жалуйся, никогда не объясняй)
Вчера я говорил о праздновании Дня Республики. Праздновать День Республики – это праздновать и почитать Брахмагьяна (Знание о Брахме или Абсолюте). Почему это так? Когда мы приходим в этот мир из материнской утробы, мы становимся «общедоступными» для всего мира. А до этого мы были в «приватном, уединенном» состоянии, разве не так?
И снова после трехлетнего возраста мы становимся приватными. Мы становимся закрытыми и замыкаемся только на личностном себе. Мы застреваем на “Я и моё”. Мы только и думаем “моя мама” или “мой папа” и т.д. И поэтому снова мы становимся “закрытыми”. И сейчас, когда это осознание зарождается в вас, что для вас нет ничего частного, и все – публичное, все и всë принадлежит вам – тогда вы снова становитесь “публичными”. И таким образом, это становится ‘re-public’ (игра слов в англ. яз., где republic=республика, а когда разбиваешь это слово, то re=снова, заново, public=публичный). Вы становитесь Двиджа (дважды рожденный, здесь в значении – на пути знания и осознанности).
Таким образом, из состояния “частного” вы становитесь ‘re-public’ (“заново рожденным”). Это признак того, что вы гьяни (мудрый или знающий). Когда вы видите неотъемлемое единство между вашим внутренним миром и миром снаружи, тогда это – знание. Если вы чувствуете внутри одно, а снаружи ведете себя по-другому, тогда это не быть ‘re-public’. Понимаете, о чем я говорю?
Гурудэв, Вы часто цитируете строчку из бхаджаны Святого Фарида (Saint Farid) “Sabb sayaane ek matt” (“Мудрецы единодушно согласны с тем, что существует только одна Божественность”). Но если вы посмотрите на всех святых в индийской истории, таких как Господь Будда и Господь Махавира, несмотря на то, что они были рождены на одной земле, они пропагандировали и придерживались очень разных подходов. Почему существует так много различий и противоречий, если все есть одно? Пожалуйста, объясните это.
Шри Шри Рави Шанкар: Смотрите, когда пункт назначения один, то может быть много способов достичь это место, разве не так? Тогда почему должен быть какой-то конфликт? Когда человек не использует свой интеллект, чтобы понять истину глубже, тогда он будет думать, что существует конфликт.
Знаете, даже ученики одного и того же святого или Гуру спорят друг с другом. Посмотрите, Иисус Христос был только один, тем не менее, в христианстве 72 различных течения.
Пророк Мухаммед был один, но сегодня в исламе существует пять различных направлений. Последователи одного течения не смешиваются и не следуют учению другого течения. Красота Индии в том, что несмотря на то, что в ней было так много различных религий и школ верований, нет вражды или конфликта между ними. Некоторые люди следуют Господу Хануману, другие – преданные Божественной Матери, а третьи – поклоняются еще какому-то Божеству. Разве они хоть когда-нибудь ссорятся между собой? Преимущество такого многообразия в нашей культуре вызвало большое уважение и терпимость к другим религиозным направлениям и верованиям. Вы понимаете, о чем я говорю?
Сколько различных богов и богинь существует в Индии? Сегодня в Индии тысячи и тысячи богов и богинь. И, несмотря на то, что люди поклоняются одному божеству, они, тем не менее, идут также и в храм, посвященный другому божеству, разве не так? Разве они ссорятся между собой? Итак, люди могут ссориться, несмотря на то, что они знают, что Бог только один, и, тем не менее, мы видим, что даже там, где поклоняются столь многих богам и богиням, люди все еще уважают верования друг друга и живут в гармонии.
Вы, должно быть, встречались с тем, что последователь “Заново воскресших” ‘Born Again’ (одного из христианских течений) никогда не войдет в католическую церковь, а католик никогда не войдет в лютеранскую церковь. Последователь лютеранской церкви никогда не войдет в Пресвитерианскую церковь. Они никогда не вступят в дом другой веры. Но в Индии все ходят везде или не так? Разве вы не видели, что индуисты идут в церковь или в джайнистский храм? И разве вы не видели, что джайны идут в индуистский храм? Разве вы не видели, что индуисты идут также в буддийский храм? Таким образом, все свободно идут в дом поклонения другой веры. Почему так происходит? Потому что мы привыкли жить в гармонии в эпицентре такого большого многообразия.
Именно поэтому в “Бхагавад-гите” Господь Кришна говорил только об одном пути достижения Божественности. В Гите Господь Кришна говорит, что некоторые поклоняются Божественному, практикуя воздержание и Mittahara (ограничения в еде и образе жизни); другие постигают Божественное через медитацию; еще кто-то созерцает Божественное посредством Садханы (регулярных духовных практик); еще одни проводят различные Ягьи, чтобы угодить Божественному; некоторые проводят Джапа Ягью (повторение мантры на четках, как средство достижения Божественного); а есть такие, кто принимает путь самопознания, чтобы постичь Божественное и так далее.
Таким образом, существует множество путей и верований для достижения Божественного, и способность принять и почитать их все – вот, что делает человека по-настоящему великим и благородным.
В Индии ни одного гьяни (мудреца или провидца) никогда не вешали или не казнили каким-то другим образом, несмотря на то, к какой касте или религии он принадлежал. В Индии Брахмагьяни (тот, кто укоренен в знании Высшего Я) всегда высоко почитался, независимо от своих корней и происхождения.
Почему вы не спрашиваете меня: “Почему у всех разные носы? Почему Бог не создал всех одинаковыми, как конвейер на фабрике по производству машин?”
Знаете, отпечаток большого пальца каждого человека отличается от других людей. Так когда каждый имеет разный и уникальный отпечаток большого пальца, тогда почему бы здесь не быть множеству школ знания?
Когда вы видите все это, вы должны понять, что Божественное любит многообразие.
И почему вы не спрашиваете меня сейчас: “Гурудэв, почему Бог создал такое большое разнообразие овощей? Разве мы не могли бы иметь только баклажан?” Тогда Бог бы заставил вас есть баклажан на завтрак, обед и ужин и даже в виде перекусов. Почему вы не спрашиваете об этом?
Подобным образом, святые могут иметь разные подходы и верования. Они свободны это делать. Они не имитаторы, они не копируют философию и пути друг друга. Они выражают знание в своей собственной оригинальности. Я тоже говорю своим собственным стилем. Если вам это нравится – принимайте, или отбросьте. Я не собираюсь меняться (смех).
Гурудэв, если это творение – иллюзия, тогда знание, которое является частью этого творения – тоже иллюзия. Тогда насколько актуальны “Упанишады” и другие святые писания?
Шри Шри Рави Шанкар: Ну, тогда ваш вопрос тоже является иллюзией. Почему я должен отвечать на “иллюзию”? (смех) Понимаете, вы не должны сравнивать. Всё здесь является уникальным и имеет своё место, поэтому оно должно уважаться и почитаться соответствующим образом.
Перевод и редактирование: Аня Рыбальченко (Таллинн), Виктор Савушкин (Тула), Ирина Жентычка (Томск).
India - Land Of Diversity
January 27th, 2015
Bangalore, India
(Photographer: Amit Shinde. Below is a continuation of the post Never Complain, Never Explain)
Yesterday, I spoke about Republic Day celebrations. To celebrate Republic Day is to celebrate and honour Brahmajnana (Knowledge of the Brahman or the Absolute). How is this so? When we were born into this world from our mother’s womb, we became ‘public’ to this entire world. Otherwise before birth we were in a ‘private’ state, isn’t it?
Again after three years of age we became private. We became closed and limited to our individual selves. We got stuck in “Me and mine”. We would only think about “My mother” or “My father”, etc. So we again became ‘private’. Now when this realization dawns on you that there is nothing private for you, and everything is public, everything and everyone belongs to you – then once again you become ‘public’. And so it becomes a ‘re-public’. You become a Dvija (twice-born, here meaning onto the path of knowledge and awareness).
So from being ‘private’ you became a ‘re-public’. This is the sign of being a gyani (wise or knowledgeable one). When you see the essential oneness between the world within you and that outside you, then that is knowledge. If you feel differently within and behave differently outwards, then that is not being ‘re-public’. Did you get what I am saying?
Again after three years of age we became private. We became closed and limited to our individual selves. We got stuck in “Me and mine”. We would only think about “My mother” or “My father”, etc. So we again became ‘private’. Now when this realization dawns on you that there is nothing private for you, and everything is public, everything and everyone belongs to you – then once again you become ‘public’. And so it becomes a ‘re-public’. You become a Dvija (twice-born, here meaning onto the path of knowledge and awareness).
So from being ‘private’ you became a ‘re-public’. This is the sign of being a gyani (wise or knowledgeable one). When you see the essential oneness between the world within you and that outside you, then that is knowledge. If you feel differently within and behave differently outwards, then that is not being ‘re-public’. Did you get what I am saying?
Questions & Answers
Gurudev, you have often quoted a line from the bhajans by Saint Farid which is, “Sabb sayaane ek matt” (Meaning: The wise ones agree unanimously that there is only One Divinity). But if you look back at all the saints in Indian history, such as Lord Buddha and Lord Mahavira; though they were born in the same land, they advocated and followed very different approaches. Why so much difference and contradiction when everything is one? Please explain this.
Sri Sri Ravi Shankar: See, when the destination is one, then there can be many ways to reach that place, isn’t it? So why should there be any conflict? When one does not use the intellect to understand the deeper truth, then one would think there is a conflict.
You know, even disciples of the same saint or Guru fight with each other. See, Jesus Christ was only one, yet today we see that there are 72 different sects in Christianity.
Prophet Mohammed was one, but today there are five different sects in Islam. Followers of one sect do not mingle or follow the teachings of another sect. The beauty of India is that despite there being so many diverse religions and schools of thought, there is no enmity or conflict between any of them. Some people are devotees of Lord Hanuman, some others are followers of the Mother Divine, and some others worship some other deity. Do they ever fight among each other? The advantage of having so much diversity in our culture is that it has brought about great respect and tolerance for other religious faiths and beliefs. Do you get what I am saying?
Prophet Mohammed was one, but today there are five different sects in Islam. Followers of one sect do not mingle or follow the teachings of another sect. The beauty of India is that despite there being so many diverse religions and schools of thought, there is no enmity or conflict between any of them. Some people are devotees of Lord Hanuman, some others are followers of the Mother Divine, and some others worship some other deity. Do they ever fight among each other? The advantage of having so much diversity in our culture is that it has brought about great respect and tolerance for other religious faiths and beliefs. Do you get what I am saying?
How many gods and goddesses are there in India? There are thousands and thousands of gods and goddesses in India today. Yet people who worship one deity still go to the temple of another deity also, isn’t it so? Do they ever fight between each other? So people may fight despite knowing that God is only one, and yet we see that even when there are so many gods and goddesses being worshipped, people still respect each other’s beliefs and live in harmony.
You must have seen that a ‘Born Again’ follower (a sect in Christianity) will never enter a Catholic Church, and a catholic will never enter into a Church of St. Luther. A follower of St. Luther’s church will never go to a Presbyterian Church. They never step into another’s house of worship. But in India, everyone goes everywhere or not? Do you not see Hindus going to a Church, or to a Jain temple? And do you not see Jains going to a Hindu temple? Haven’t you seen Hindus going to a Buddhist temple also? So everyone freely goes to another house of worship. Why is this so? This is because we have become habitual of living in harmony in the midst of so much diversity.
That is why in the Bhagavad Gita, Lord Krishna has not spoken about just one path to reach the Divine. In the Gita, Lord Krishna says that some worship the Divine by practicing abstinence and Mittahara (restraint in diet and lifestyle); some others attain the Divine through meditation; some contemplate upon the Divine through Sadhana; some others perform various Yajnas to please the Divine; some perform Japa Yajna (chanting as a means to attain the Divine); and there are some who take to the path of Self-knowledge to attain the Divine, and so on.
So there are multiple ways and beliefs to attain the Divine, and being able to accept and honour them all is what makes one truly great and noble.
That is why in the Bhagavad Gita, Lord Krishna has not spoken about just one path to reach the Divine. In the Gita, Lord Krishna says that some worship the Divine by practicing abstinence and Mittahara (restraint in diet and lifestyle); some others attain the Divine through meditation; some contemplate upon the Divine through Sadhana; some others perform various Yajnas to please the Divine; some perform Japa Yajna (chanting as a means to attain the Divine); and there are some who take to the path of Self-knowledge to attain the Divine, and so on.
So there are multiple ways and beliefs to attain the Divine, and being able to accept and honour them all is what makes one truly great and noble.
In India, no gyani (wise or knowledgeable seer) was ever hanged or executed in any way, regardless of what caste or religion they belonged to. A Brahmagyani (one who is established in Self-knowledge) has always been highly respected in India, regardless of his roots and origin.
Why do you not ask me this, "Why does everyone have a different kind of nose?" Why hasn’t God created everyone alike, just like the assembly line of a car factory?
You know, everyone’s thumb impression is different from the others. So when everyone can have a different and unique thumb impression, then why can’t there be many schools of knowledge here?
When you see all this, you should understand that Divinity loves diversity.
Now why did you not ask me, “Gurudev, why did God create so many different kinds of vegetables? Could he not have just created eggplant?” Then God would have made you have eggplant for breakfast, lunch and dinner and even for snacks. Why did you not ask this?
So, in the same way, saints can have different approaches and beliefs. They are free to do that. They are not copy cats, they do not mimic each other’s philosophy and ways. They express knowledge in their own originality. I also speak in my own style. If you like it, then take it, else drop it. I am not going to change (laughter).
You know, everyone’s thumb impression is different from the others. So when everyone can have a different and unique thumb impression, then why can’t there be many schools of knowledge here?
When you see all this, you should understand that Divinity loves diversity.
Now why did you not ask me, “Gurudev, why did God create so many different kinds of vegetables? Could he not have just created eggplant?” Then God would have made you have eggplant for breakfast, lunch and dinner and even for snacks. Why did you not ask this?
So, in the same way, saints can have different approaches and beliefs. They are free to do that. They are not copy cats, they do not mimic each other’s philosophy and ways. They express knowledge in their own originality. I also speak in my own style. If you like it, then take it, else drop it. I am not going to change (laughter).
Gurudev, if this creation is an illusion, then the knowledge which is a part of this creation is also an illusion. What then is the relevance of Upanishads and other scriptures?
Sri Sri Ravi Shankar: Well, then your question is also an illusion. Why should I answer an ‘illusion’? (Laughter) See, you should not make comparisons. Everything here is unique and has its own place, so it should be honoured and respected accordingly.
Комментариев нет:
Отправить комментарий